Tanasuh Suatu Kehilangan

Walau berjauhan kita tetap bersama 

jauh dari mata hati tak akan pudar 

tulus suci hatimu duhai sahabat 

ku tetap menanti tika bersama

Bismillah, pembuka kalam 2017.Saat ini aku ingin bicarakan tentang budaya tanasuh yang semakin hilang dalam diri seorang pejuang sekaligus muslim

Cop!

Genamo rima (kelantan version) tanasuh ni? Tanasuh ialah budaya nasihat menasihati yang mana saya nasihat awak, awak nasihat saya .. Sweet kan? Kahkahkah dah takyah over sangat

*******************************************************************

Tanasuh mengingatkan aku pada zaman aku berada di bumi maahad suatu ketika dulu, masa tu zaman hingusan yang penuh dengan kebudak budakan serta kenakalan, ke’blurr’an dan banyak lagi la tapi kami tidak penah lekang dengan biah tegur menegur walaupun pahit dan sakit sebenarnya kami nak telan terutamanya aku la tuh,kekeke.

Mengenali dan bergerak kerja dalam badan di maahad banyak mengajar aku akan erti berlapang dada dalam menerima nasihat, mengakui kesalahan sendiri serta baiki kepada yang lebih baik. Kau ingat senang ke nak terima bila sahabat kau tegur betul-betul dan kena atas batang hidung kau ? Masa tu kalau tangan aku cepat bertindak mahu singgah satu penumbuk atas dahi yang tegur aku depan-depan tu

Tapi aku tidak dididik untuk membalas dengan kekerasan. Apa jadah kau nak pertahankan benda yang memang kau salah? Ego? Haaa pi la buang ego kau dalam tong sampah tuh in shaa Allah kau jadi manusia yang lebih menghargai sebuah nasihat nanti.

Tuan-tuan sekalian, apa guna kita marah pada orang yang cuba nak baiki kita, yang sayang pada kita tuan-tuan? Apa guna? Sedangkan (lihat hadis di bawah)

Sabda Rasulullah S.A.W
“Tidak ada satu penanggungan yang lebih dikasihi Allah daripada seteguk kemarahan yg ditelan oleh seseorang. Mana perasaan marah yg dikawal oleh seseorang semata-mata kerana Allah nescaya Allah akan penuhkan batinnya dgn keimanan” 

-Bahtera Penyelamat-
-Bab Mukmin yg Dengki-

Ni baru satu part tuan tuan, bab mukmin yang dengki, banyak lagi part yang belum dikupas. Jangan kerana rasa amarah kita pada mereka yang cuba nakkan yang terbaik untuk kita, kita sudah rendahkanharga sebuah mutiara dilautan jangan kerana amarah kita, syaitan menjadi semakin gemuk membuncit tuan tuan

Hampir 4 tahun aku tinggalkan maahad dan aku masih rindu serta dahagakan nasihat terutama daripada sahabat-sahabat aku yang pernah satu kapal belayar di  Maahad Muhammadi Pasir Pekan suatu ketika dulu

Jari jemari sudah kebas, aku akhiri entri pada kali ini dengan harapan yang besar bersempena dengan tahun 2017 ini supaya aku dan kalian dapat hidupkan kembali budaya tanasuh ini bersama-sama in shaa Allah, kata nak masuk syurga sesama kan? jangan kencang kat bibir jer (pesan kat diri sendiri). Baiklah aku tinggalkan kalian dengan kalam Allah

Firman Allah S.W.T 
“Mereka itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang ada di dalam hatinya. Kerana itu berpalinglah kamu dari mereka dan berilah mereka nasihat, dan katakanlah pada mereka perkataan yang membekas pada jiwanya 

[Entri ini didedikasikan untuk Aina, Pykah, Mal, Izzah, Yam, Ziani, Jihah, Zah, Rai, Mirah husna, Malin Sol, Asma’, Ecah Mi, Ecah Jab, Ecah Din, Syufika, Wanis, Anah, Aizura,Dilah, Pipah]
#travelogmenujutuhan
#travelogkakcikakauda

Leave a Reply

