K.O.Y.A.K

Rabak? Carik? Patah? Dikecewakan?Mesti semua pernah rasa kan? Ye lah korangkan makhluk hidup mesti lah rasa, tapi kan sampai bila ea kita nak bagi dia rasa sakit macam tu? Ada ubat tak? Ke boleh jumpa mana-mana doctor atau nurse? Eh(monyet tutup mulut) ahaaa!

Sayang! Meh jap, setiap persoalan yang bermain dihati dan diminda kamu tak lain tak bukan ada skema jawapannye, sekadar menunggu kesungguhan kamu saja untuk mencari dan menilai sendiri hikmahnya dimana dan mengapa perlunya untuk kamu rasa semua ni

Allah berfirman dalam Surah Al Ankabut : 2

“Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji”

Nah, rupanya Allah dah bagitau awal-awal kat kita yang hidup kita tak akan sepi dari warna warni kehidupan .. koyak pun salah satu ujian dari Allah untuk menguji hati kita siapa yang kita cari terlebih dahulu tatkala luka dihati bertandang .. manusia yang akan mati atau penciptamu yang kekal abadi? Tepuk dahi tanya iman.

Sahabat, terkadang kita terlalu leka dengan nikmat dunia maka Allah datangkan secuit ujian berbaur kasih sayang untuk menyedarkan kita dari terus hanyut dibuai arus modenisasi, diberinya sedikit rase kecewa dengan pengharapan pada manusia supaya kita sedar Allah saja lah tempat kamu bergantung tiada yang lain

“Cukuplah Allah sebagai tempat diri bagi kami, sebaik-baiknya pelindung dan sebaik-baiknya penolong kami.”

Sengaja ana nak alihkan pada situasi yang lain, bilamana kamu rase hati bagai dirobek dengan sembilu yang begitu tajam bak mata pedang (balaghah) fikir luh sejenak atas asbab apa kita rase kecewa nih kalau setakat sahabat lambat reply whatsapp pun nak terluka ahaaa pikirlah berkali kali dulu yew (zaharahuzir bleh down kalau camni)

Jangan terlalu membesarkan benda yang kecil seolah masalah kamu lah yang paling besar sedangkan ia tak mendatangkan mudarat pun ke atas orang lain tapi mudarat bagi kamu yang terlalu menyempitkan ruang hidup yang Allah bagi cukup luas dengan kondusif yang tak perlu berbayar tapi masih segelintir  yang bersyukur

Ana tinggalkan entri pertama ana dengan quotes dari Nelson Mandela

“To be free is not merely to cast off one’s chains, but to live in a way that respects and enhances the freedom of others”530580_433584490038315_320952521_n

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s