BEDAH FILEM?

[REPOST DARI FACEBOOK 2015]

It’s been a while since I last watched a movie with my friends.
Yeah, supposedly. But tonight baru habis tengok movie “Inside Out” , under a Movie Digest programme in IFest CFS IIUM.

Apa? Tengok movie?? Macam takde benda lain??

Yelah. Movie. Apa salahnya?

“Membazir masa jah tengok movie. Filem orang kafir semua. Ada konspirasi. Ada niat untuk melekakan orang Islam. Sepatutnya kita sibukkan diri dengan mengaji ilmu agama,” someone might said.

Apabila kita melihat sesuatu perkara dengan pandangan dan penilaian ilmiah, maka kita akan nampak benda positif. Dan jawapan tadi sememangnya bukan pandangan seorang yang berilmu sebenarnya.

Hanya orang yang bodoh akan kata tengok movie ini tiada manfaat lansung.

Aku pernah ditegur oleh seorang junior, tentang orang yang hanya berdakwah “cyber” (zaman aku form 4 dulu hehe)
Dia kata medan dakwah hakikat ialah turun padang semata-mata .

Well, frankly, aku dulu memang jarang turun padang, unlike him *sarcasm*.
And I would say, “So what? Aku talaqqi kitab. Aku tengok movie. Aku belajar akademik. Aku join kepimpinan. Aku volunteer dalam aktiviti kemasyarakatan.”

Each of us ada peranan masing-masing .

Lihatlah pada waqi’ zaman ini. Anak muda kita banyak rosak sebab apa? Media kan?

Kenapa pula kita tidak boleh JADIKAN MEDIA sebagai wadah dan platform dakwah pula?

The point is, nilai lah sesuatu perkara dengan ilmu. Bukan pendapat kamu sahaja.
Alhamdulillah, at this night, dapat tadah juga walaupun tak banyak sedikit sebanyak ilmu psychology daripada Ustaz Syaari Abdul Rahman, penulis buku “Berfikir Gaya Al-Fateh” terbitan PTS publication.

Not that I only learnt that memories connect us to make us realize who we really are, and in terms of this movie, how important the memory of our parents can be, but also it tells me that emotions aren’t all bad. Even negative emotions like fear, disgust, and surprisingly anger and obviously sadness also play important roles in making you a true person.

I might say I was touched at the point that imagination had to be sacrificed in the process, but still, it was actually imagination in my childhood that make me, “a true person.”

Leave a comment